Moment suprême (1)

schets tegel ontwerp Portugal, atelier van vegchelDe muren hangen vol, bezoekers struinen door je huis of atelier, spanning hangt in de lucht, zijn het kijkers of kopers? Hoe moet ik me gedragen, wat ga ik zeggen, hoe maak ik de ‘koopklik’? Tijd voor tips om het ‘klikmoment’ te beïnvloeden!

 
Be professional!
Er is geen gouden formule voor wat wel en niet verkoopt, kunst is altijd een mix van ambacht, creativiteit en eigenheid van de kunstenaar. De mix moet voor een krachtige uitstraling zorgen. Die kunstkracht kun je versterken door je werk professioneel in te lijsten. De kunst kijkt dan stukken beter! En het kijkt nog beter als het goed verlicht is.

Create atmosphere!tegels portugal, azulejos Santa Luzia, atelier Van Vegchel
Sfeer verleid, dus breng je bezoekers in de mood door huis of atelier aantrekkelijk in te richten. Opgeruimd staat netjes en bloemetjes en lampjes doen wonderen. Doorbreek hierbij je eigen routinematige inrichting door anderen advies te vragen!

Be nice, but be yourself!
Naast een leuk aquarel, in een mooi ingerichte ruimte, past geen fletse kunstenaar. Dress yourself! Een leuk décolleté hoort daar alleen bij als het goed voelt én als je aquarellen meer aantrekkingskracht hebben dan je boezem.

Be the artist, not the butler!
Mooie kleren maken de man of vrouw en mooie werken de kunstenaar, dus maak van jezelf geen butler. Besteed al je tijd aan je bezoekers en niet aan het maken van koffie en dishdoing. Laat dat aan je partner over, vraag een vriendin of huur je dochter in.

Don’t be shy!
tegels uit Portugal, azulejos, atelier Van VegchelZorg dat je zichtbaar, aanwezig bent. Heet elke bezoeker persoonlijk welkom middels de drie w’s. Vraag wie het is, waarom hij komt en wat hij van je werk vindt. Door je geïnteresseerde houding maak je van elke bezoeker een gast waarmee een ‘kunstklik’ ontstaat. Bezoekers komen en gaan, gasten blijven langer en komen terug. Liever één gast aan de hand dan tien bezoekers aan de koffie en het is zoveel leuker om in gesprek te gaan dan afwachtend langs de lijn te staan!

It’s in their eyes!
Als iemands blik aan een aquarel blijft hangen, hij moeite heeft zich ervan los te maken, wordt hij een potentiële koper. Haak op die ‘blik-klik’ in. Vraag je gast wat het oproept, wat hem raakt. Vertel vol trots hoe je aquarel is ontstaan en welke ontberingen of genoegens je daarbij hebt ondergaan. Het helpt als gasten de achtergrond van je werk leren kennen en je aardig gaan vinden.

In het volgende blogartikel deel 2 van het ‘moment suprême’: de afwerking.

Hoe ga jij om met kijkers en kopers? Hoe stimuleer jij de ‘koopklik’? Klik op de reactieknop en deel jouw ervaringen met ons!

Blijf op de hoogte en schrijf je hier in. Je ontvangt dan een e-mail zodra er nieuw blogartikel klaarstaat!

8 reacties op “Moment suprême (1)

  1. Margot, wat een goede tips, zelf ben ik ook niet zo’n verkoper. Meer schilderen.
    En inderdaad, som is het gewoon een klik.
    Ook is het toch leuk als je iets verkoopt ? Dan krijg je toch een beetje waardering.

  2. Hallo Margot, interessant om de nieuwe blog te lezen. Ik herken er wel wat in. Op de kunstmarkt sta ik meestal voor de kraam, zodat de mensen je makkelijker aanspreken. Ik hou meestal geen verkooppraatjes, maar laat het werk spreken. Bij interesse voor een werkstuk leg ik wat uit over het onderwerp en de techniek. Bij de expositie die nu hangt heb ik twee stukken verkocht zonder dat ik er bij was. Mensen volgen hun eigen gevoel. Succes verder met alles.
    Groeten Janneke

    • Hallo Janneke, als mensen het werk kopen zonder jouw te kennen geeft blijk van kwaliteit (van het werk). Proficiat! Jij weet werk met een sterke uitstraling, ‘klik’, te maken.

      • Hallo Margot, het is voor mij bij elk idee een uitdaging om het “sterk”neer te zetten. Als ik tijdens het schilderen ga corrigeren of poetsen, dan weet ik dat ik de directheid kwijt ben. Voor mij zijn het momentopnames. De ene keer lukt dat wel en de andere keer gaat het de prullenbak in. Groet Janneke

  3. Margo, je hebt er weer een smeuiig verhaal van gemaakt! Voor dit werk moet je toch wel een extravert persoon zijn en dat maakt dat ik er niet voor kies (afgezien van het feit dat ik ook niet zo goed kan schilderen, haha). I’d rather be shy & a butler…. ieder z’n vak, nietwaar!?
    groetjes, Sari

  4. Hoi Margo,

    Je hebt weer een mooie blog gemaakt met hele goede tips!
    Aan verkopen ben ik nog lang niet aan toe, maar goede tips daarvoor (wie weet wat de toekomst gaat brengen) zijn nooit weg.
    groetjes,
    Ik kijk dus uit naar deel 2!

  5. Hoi Margo, ik heb een keer zelf een werk verkocht, op een ‘kunstbeurs’ voor het goede doel. De kopers kende ik en het aquarel ‘zou goed staan boven het bed’. Ja, daar heb ik dan verder niks tegen in te brengen toch? En er is een aquarel verkocht na een expositie in de Bloedbank. Het werk was een stadsgezicht, vanaf de andere oever van de rivier en een heel herkenbaar plaatje. Daar heb ik dus verder niks anders aan gedaan dan het op de juiste plek op de juiste tijd aan het publiek aanbieden. Maar op de een of andere manier voelt die laatste verkoop, aan totaal onbekende mensen, toch het meest bijzonder!
    Ik kijk al uit naar je vervolg…… voor goede tips om een verkoop te stimuleren.

    • Verkoop aan een onbekennde is helemaal toppie! Geeft aan dat de koper een klik met je werk maakte zonder de extra jus van jou te leren kennen. Compliment Janneke!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *